Beroepsdeformatie, heb jij er ook last van? Je kijkt graag met je professionele bril naar zaken die niets met werk te maken hebben. Ik heb er regelmatig last van. Afgelopen zomer bezocht ik de Olympische Spelen van Parijs. Als presentatiecoach zag ik grote verschillen met de Spelen van London die ik in 2012 als toeschouwer bezocht.
Het grote verschil tussen London en Parijs was de mate van publieksinteractie. Waar je in London nog als passieve toeschouwer op de tribune kon zitten, werd er in Parijs constant een actieve deelnemer van je gemaakt.
Interacties in Parijs
In Parijs werd heel slim gebruik gemaakt van interactie en dat maakte deze Spelen tot een prachtige belevenis.
Bij binnenkomst in een stadion legde een korte video de sport aan je uit, presentatoren namen je vervolgens mee in een keur aan grappige oefeningen om de wachttijd tot het startsignaal te verzachten. Kinderen gingen op zoek naar “Pierre” (de Franse variant op Waar is Wally?). We zongen Franse chansons in karaokevorm en een decibel meter keek naar ons vermogen om de atleten straks aan te moedigen. Om ieders pols zat een lampje wat prachtig oplichtte op het ritme van opzwepende muziek.
Kort voor het voorstellen van de atleten lieten de presentatoren zien hoe we ons tijdens de wedstrijd moesten gedragen. Bij (beach)-volleybal waren er bijvoorbeeld aparte yells voor een Ace, een Monsterblock en een Super Spike.
Grote schermen toonden live korte samenvattingen van eerdere momenten en gaven aan wanneer welke yell van het publiek werd verwacht. Prachtig om te zien dat er sinds de uitvinding van de wave in 1986 zoveel leuks is bijgekomen.
Les voor jou als spreker?
Laat je publiek meedoen!
Monologen zijn passé, bedenk betekenisvolle interactie voor jouw volgende presentatie.
Je publiek heeft het leuker als ze mogen meedoen.
Dus aan de slag met handopsteken, korte shout-outs vanuit het publiek en bodyvoting.
Bodyvoting?
Ja bodyvoten is handopsteken 2.0.
Hoe het werkt?
Mensen gaan kort staan als ze het eens zijn met een stelling of het antwoord willen geven op een meerkeuze vraag.
Het brengt energie en betrokkenheid bij je publiek.
Echte pro’s gaan soms een stapje verder.
In een prachtige speech zag ik laatst een spreker de zaal verdelen in twee vakken.
Links stond iedereen die het oneens was met de stelling die achter haar stond geprojecteerd, recht stond iedereen die het eens was.
Op een neer lopend tussen beide zijden haalde ze reacties op die ze vakkundig van commentaar voorzag.
Dus: aan de slag met interactie in je volgende presentatie.
Dan is het Goud voor jou en staat je publiek (net als in Parijs) al tijdens je verhaal op de banken van enthousiasme.
Een voorbeeld uit 2017 van een Monsterblock yell.
Neem contact met ons op!
We kijken graag hoe we kunnen helpen.