Vijf totaal verschillende verhalen, vijf totaal verschillende sprekers. Het maakte ons event Voor & achter de schermen de ultieme setting voor observerend leren: het leerproces waarbij je nieuw gedrag of vaardigheden aanleert door te kijken naar anderen. En zo ontdekt wat jou raakt, wat werkt, wat minder werkt, en vooral: wat bij jou past. Iedere spreker fungeert als spiegel en inspiratie tegelijk.
Het concept: we selecteren 5 sprekers die we de afgelopen jaren hebben gecoacht. De criteria zijn grofweg: ze hebben een inspirerend verhaal, zijn in stijl en thema verschillend en zeggen bij voorkeur iets over de huidige tijd. Zij bereiden met een Speak to Inspire coach een verhaal van 10 minuten voor. En de coaches op hun beurt geven een 5 minuut durende retorische duiding na afloop van elke talk.
En zo creëren we een drielaagse inspiratiebom:
Ook deze tweede editie knalde weer door de Kleine Komedie, met zangeres Trijntje Oosterhuis, A.I. expert Philip Gast, oud-voetbal international en leiderschapscoach van favela straatkinderen Rocky Hejakaija, ‘oprichter’ van Defensie’s Dienjaar Erik Noordam en NRC columnist Japke-d. Bouma. Hun aanstekelijke enthousiasme, overtuiging, humor en ontroering waren meesterlijk.
Je kunt op veel manieren de oversteek maken naar je publiek. Eén daarvan is vragen stellen; een heel effectief middel. Waarom? Met een vraag activeer je meteen het brein van je publiek, waardoor het zich onderdeel maakt van je verhaal. Je boodschap blijft daardoor beter hangen. En na een vraag pauzeer je automatisch, dat geeft je publiek even de tijd om de informatie te absorberen en een antwoord te bedenken. Emilie .
2. Coping mechanismen bij presenteren - Huibs duiding bij Philips verhaal
Presenteren is topsport. En een bijzonder sociaal sociaal proces dat je moet managen.
Als spreker heb je de taak de juiste relatie op te bouwen met je publiek. Door autoriteit neer te zetten, verbinding te maken en ten derde iets origineels te vertellen, een verhaal dat verrast en inspireert. Maar als we voor de groep staan gebeurt er iets met ons. We schieten in natuurlijke reacties. Vaak zonder dat we het doorhebben. Patronen, zoals wij die noemen. En die hebben effect op onze relatie met het publiek. Wij onderscheiden een vijftal types, losjes gebaseerd op de archetypes van Jung. Huib legde uit hoe die kunnen helpen om inzicht te krijgen in je “Presentatie Patronen” en hoe daar effectief mee om te gaan.
3. De kracht van de persoonlijke noot - Alwien haar duiding bij Rocky’s verhaal
Een manier om de connectie met je publiek te verstevigen, is iets persoonlijks te vertellen. Iets dat jou menselijk maakt en iets zegt over de persoon achter de spreker. Hiermee kun je herkenning oproepen, mensen meer op gevoelsniveau raken en vertrouwen wekken. Alwien liet het publiek met een korte oefening de kracht van de persoonlijke noot ervaren.
4. De mens als groepsdier - David's duiding bij Eriks verhaal
Hoe kun je met je verhaal mensen tot actie inspireren? Belangrijke vraag als je bijvoorbeeld een nieuwe strategie of initiatief aan de man wil krijgen. Een techniek is om in te spelen op ons groepsgevoel. Grofweg zijn er 3 manieren om een appel op het groepsgevoel te doen: 1) Je creëert de groep door een ándere groep als anders, minder of als bedreiging aan te wijzen 2) Je wakkert het groepsgevoel aan door de gemeenschappelijkheid van de eigen groep te onderstrepen. 3) Je start een nieuwe groep, door jezelf neer te zetten als rebel of outsider. David deed uit de doeken hoe Erik Noordam met variant 3 de aantrekkingskracht van z’n verhaal had versterkt.
5. Het positieve effect van succes-visualisatie - Maurits zijn duiding bij Japke-d.’s verhaal
We weten dat topsporters vaak met visualisatie werken – maar eigenlijk kan iedereen daar baat bij hebben. Visualisatie is een krachtig hulpmiddel als je je zelfvertrouwen en daadkracht wilt vergroten.
Bijvoorbeeld als je een belangrijke presentatie moet geven. Je helpt je brein om in de juiste mindset te komen, door vooraf te visualiseren hoe je succesvol op dat podium staat. Maurits dirigeerde het publiek door zijn visualisatieoefening.
Woensdagochtend hadden wij deze succesvisualisatie natuurlijk zelf ook gedaan, en wat denk je: het event werd een doorslaand succes!
NB. Komende tijd zullen via Linkedin en de nieuwsbrief talks en duidingen delen. Houd onze kanalen in de gaten!
Zelf beter leren presenteren? We bieden individuele coaching en groepstrainingen, zoals onze 3-daagse School to Inspire. Van verhaalstructuur, voordrachttechniek tot mindset - we helpen je jouw boodschap krachtig over te brengen.