Vijf tips om de aandacht er online bij te houden!

Poppetjes tekenen, mail checken, je afvragen waarom je collega dat behang heeft uitgekozen. Als we niet gegrepen worden, heeft ons brein oneindig veel trucs om zichzelf te gaan vermaken. En we zien nu: online meetings en presentaties weten ons moeilijker te grijpen. Veel afstand, veel afleiding, weinig dynamiek.

Dat maakt online presenteren of een online meeting modereren lastig. Zeker omdat je als spreker of host zelf ook met extra hindernissen te maken hebt. Je moet Zoom, Teams of andere app bedienen. Je moet in de camera kijken, terwijl je ook je publiek in de gaten wil houden. En je hebt een stuk minder mogelijkheden om je verhaal met lichaamstaal kracht bij te zetten.

Kortom, het is hard werken geblazen. Maar dat biedt ook kansen. Want met een paar aanpassingen kun je veel winst behalen en je onderscheiden van de rest.

Hoe jij ze er wel bij kan houden? Hier vijf tips!

1. Laat ze voorbereiden.

Vooraf de agenda delen, een vraag stellen of bijvoorbeeld alvast wat inspiratie sturen, heeft twee voordelen. Het vergroot de “buy in” van je publiek; ze hebben er al tijd en moeite in zitten. Daarnaast scheelt het tijd. En voor online geldt al helemaal: hoe korter, hoe beter.

2. Houd ze in beeld.

Vreemde ogen dwingen, dus laat je publiek vooral hun camera aanzetten. Het geeft jou meteen een idee van hoe ze erbij zitten. En, het creëert toch nog iets van een groepsgevoel.

3. Doe geregeld een check in.

Het is belangrijk om gedurende je hele presentatie contact te houden met je publiek. Start met een rondje of korte opdracht. Vraag tijdens je presentatie geregeld of mensen het allemaal kunnen volgen. Laat ze bij een kleine groep antwoorden met handopsteken. Zo kun je meteen checken of iedereen er nog bij is. Bij een groter publiek kun je hier bijvoorbeeld de chatfunctie voor gebruiken.

4. Zorg voor interactie.

Aansluitend op punt 3: meer nog dan bij een fysieke meeting of presentatie is het belangrijk mensen zoveel mogelijk mee te laten doen. Met vragen, polls, quizzen en break-outs. Ook voor presentaties werkt dit goed. Zoom en Teams bieden tal van technische mogelijkheden (maar let op! Houd het simpel).

5. Maak het energiek en dynamisch met je stem.

Je stem is de drager van je verhaal. Hiermee geef je kleur en betekenis aan wat je zegt. Zeker bij een online presentatie of meeting, waar lichaamstaal een kleinere rol speelt. Variatie in intonatie en volume houden je publiek alert en geboeid. Andersom kun je met een monotone stem je presentatie pijlsnel de nek omdraaien.

Op 19 mei van 15.00 tot 15.45u geven we een GRATIS online webinar:

Je publiek online bij de les houden met je stem en lichaamstaal.
Hoe je kracht en kleur geeft aan wat je zegt

KIJK HIER VOOR MEER INFO & AANMELDEN

Uiteindelijk is de essentie van een online sessie dezelfde als die van een fysieke presentatie of vergadering: verplaats je in je publiek. Bedenk in wat voor een situatie ze zitten. Stel jezelf in hun plaats: waar zou jij behoefte aan hebben?

Veel plezier!

Mocht je meer willen weten over onze trainingen rondom online presenteren en online sessies modereren, kijk dan hier.

Stay safe & sound.