Interactie met publiek is waar de heren/dames zich van de jongens/meisjes onderscheiden. Een verhaal voorbereiden en vertellen is één, maar omgaan met de onvoorspelbare reacties van het publiek is een andere tak van sport. Wat zijn de belangrijkste tips voor succesvol reageren op vragen?
Op welk moment geef je ruimte voor vragen? Tussendoor of achteraf? Hoe lang duurt de vragenronde en is hier tijd voor ingeruimd? De presentator is de regisseur. Dat wil zeggen: jij bepaalt de vragen-procedure. Hoeveel ruimte je het publiek ook geeft voor vragen, laat het niet de regie overnemen.
Dit klinkt als een open deur, maar is een lastige. De spreker is meestal zo gefocust op spreken, dat de overgang naar luisteren stroef verloopt. Probeer je oren bewust open te zetten. Mocht je een vraag niet begrijpen? Geen zorg: dan ben je de enige niet. Laat de vragensteller in dat geval zijn vraag herhalen.
Deze techniek kan papegaai-ig overkomen voor de beginnende presentator, maar er zijn talloze redenen om wél te herhalen: de vraag verstaanbaar maken voor iedereen, het vragen stellen stimuleren, laten zien dat je echt luistert, jezelf nadenktijd geven en de leiding behouden zijn enkele voorbeelden.
Antwoorden is slechts één van de mogelijkheden. Zie jezelf in eerste instantie als een facilitator. Kun jij de vraag het beste beantwoorden, of een andere aanwezige? Heb je geen goed antwoord (eerlijkheid is aanbevolen), dan kun je de vraag wellicht noteren om er later persoonlijk op terug te komen.
Regelmatig is een vraag eigenlijk een uitdrukking van gevoelens. Bij vragen die weerstand in zich dragen (“Waar zijn we hier mee bezig?”), is het de kunst om niet in de verdediging te gaan. Blijf rustig en vriendelijk en vraag door. Meestal zal de vragensteller zijn achterliggende behoeften kenbaar maken en haal je zo de angel eruit.
Nog behoefte aan een goed voorbeeld? Zie in dit filmpje hoe Obama de regie blijft houden.