Online pitchen? Zo krijg je de handen op elkaar

Weet je nog? Die tijd dat Klaas Knot de Nederlandse economie een 9 gaf? Dat je mondkaploos een bedrijf binnenstapte en je afspraak de hand schudde? Om vervolgens in een volle vergaderzaal te bespreken hoe je samen iets moois kon neerzetten.

Die tijd is voorlopig voorbij. Bedrijven zijn terughoudend, budgetten teruggeschroefd, meetings online.

Dat maakt het een stuk lastiger om deals te maken. Maar wat als je toch virtueel kan aanschuiven bij een klant of de board om iets nieuws te pitchen?

Zie de pitch vooral als een mogelijkheid om het gesprek aan te gaan. Hier vier tips om van je online pitch een succes te maken.

1. Begin je pitch met een vraag

In een Zoom of Teams meeting is het moeilijk je publiek bij de les te houden. Door te starten met een vraag, maak je direct duidelijk dat het geen zendwerk wordt, maar dat ze mee mogen doen.

Spreek je een grotere groep toe, kun je ook werken met vragen waar je geen antwoord op verwacht: “Beeld je eens in…”, “Weet je hoeveel…”, “Heb je ook gemerkt dat…”.

Kijk hier hoe de oprichter van Healthy Hearts Institute Chris Redlitz zijn publiek betrekt bij het probleem met een vraag.

2. Schets zo snel mogelijk het probleem

Binnen de eerste minuut moet duidelijk worden waarom het de moeite loont om op te blijven letten. Of zoals Steve Jobs het verwoordde: beantwoord de vraag “Why should I care?”. Weet je een herkenbaar en relevant probleem te schetsen, dan blijven we graag even luisteren om de oplossing te horen.

Ook startup TruckIn windt er geen doekjes om.

3. Houd het kort

Online nog belangrijker dan ‘normaal’. Zie je pitch als het startsein om vervolgens zo snel mogelijk het gesprek aan te gaan. Hou hem onder de vijf minuten, maak hem eventueel beeldend met simpele visuals en sluit af met een gerichte vraag om direct over te gaan van zenden naar interactie.

Lazarus 3D doet een 1 minuut pitch uit het boekje.

4. Bereid vragen voor

Mensen bereiden de pitch zelf vaak tot in den treure voor, maar vergeten na te denken over de vragen die ze kunnen krijgen. Terwijl dát voor je klant het belangrijkste is. Bereid dus minimaal 3 vragen voor die je kunt verwachten. Die geven je ook de mogelijkheid om informatie te geven die niet in je pitch paste.

Hulp nodig met pitchen? Wij helpen je graag winnen!

Neem contact op met Janneke: Janneke@speaktoinspire.nl