Wat we kunnen leren van Biden's State of the Union succes

De verwachting vooraf was dat het een aanfluiting zou worden. Hij was te oud. Te breekbaar. Te warrig.

Het liep anders. Joe Biden verraste vorige week vriend en vijand met zijn State of the Union. Daar stond niet de bejaarde man van de afgelopen maanden, maar een strijdbare, energieke President. Vol overtuiging en zelfvertrouwen overrompelde hij zijn gehoor. Zichtbaar geamuseerd diende hij de 'hecklers' van repliek, waarmee hij liet zien: ik ben er nog.

“The key to success in a high-pressure setting [is]: Let Joe Biden be Joe Biden.”, aldus Anita Dunn, verantwoordelijk voor de communicatiestrategie van het Witte Huis.

De paradox is: onder hoge druk jezelf zijn gaat niet vanzelf. Dat vergt goede voorbereiding. Succes dwing je af. Dat weten Amerikaanse Presidenten als geen ander. Maanden werken ze aan The State of the Union. Zo begon Biden in november al met een klein clubje getrouwen. Vanaf dan leest hij elke versie, geeft hij ongezouten kritiek op alles wat ook maar een zweem heeft van jargon of ‘Washington speak’ en draagt hij eigen formuleringen aan. Beleid moet in zo simpel mogelijke taal worden uitgelegd, is zijn devies.

De dagen voorafgaand oefende hij in Camp David met teleprompters en liet hij zijn team door zijn speech heen roepen, om zo voorbereid te zijn op de 'hecklers'.

Bij belangrijke speeches als hij deze maakt hij ook minutieuze aantekeningen in zijn tekst. Met streepjes, cirkels en andere tekens markeert hij waar stiltes te laten vallen, rust te nemen of aan te zetten. Met deze regieaanwijzingen visualiseert hij zijn pad door zijn uur durende speech. Zo managet hij niet alleen zijn energie, maar behoedt hij zichzelf ook voor gehakkel en woord-gestruikel. Het legde hem deze SOTU geen windeieren. In ieder geval voor even was Joe Biden weer (de ‘oude’) Joe Biden.

Presteren door te visualiseren
Nu geven we niet allemaal een State of the Union. Maar vaak genoeg hangt er veel af van een presentatie of speech.

Hoe organiseer je voor zo'n moment je eigen succes? Hoe zorg je dat je je doel bereikt? Het korte antwoord: voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding. Dat kan op vele manieren. Camp David of je speech met streepjes en cirkels visualiseren is geen vereisten. Een andere beproefde voorbereiding is bijvoorbeeld om in te beelden dat je presentatie een succes is.

Verschillende studies hebben laten zien dat het denken aan een activiteit bijna hetzelfde effect heeft als de activiteit uitvoeren. Zo is er een basketbal-proef gedaan met drie groepen sporters van hetzelfde niveau. Groep 1 gooide een maand lang ballen, groep 2 visualiseerde een maand lang dat ze ballen gooiden en groep 3 deed niets. Groep 3 werd slechter, groep 1 verbeterde zich met 25% en groep 2 verbeterde met 24%. Je gedachten maken (bijna) geen onderscheidt tussen echt ervaren en in gedachten ervaren.


Er is het verhaal van een soldaat die gevangen zat en twee jaar lang in z’n hoofd de 18 holes speelde van zijn golfbaan. Toen hij de gevangenis in ging was zijn handicap 22, toen hij eruit kwam speelde hij handicap 2. Hij had 20 slagen minder nodig om 18 holes te spelen.

Denken aan iets traint je brein om optimaal te presteren als het in werkelijkheid zover is. Dus hoe meer je eraan denkt… hoe beter je presteert.

Zwem wereldkampioen Michael Phelps en zijn coach leggen uit hoe visualisatie voor hem werkt.

Grofweg zijn er twee soorten visualisaties. De procesvisualisatie: je visualiseert elke stap die nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. En de uitkomstvisualisatie: het gewenste toekomstige eindpunt wordt gevisualiseerd.

In deze video geef ik een voorbeeld van hoe je tot een uitkomstvisualisatie komt. Om je op weg te helpen, denk bij:
Stap 1 aan gedachten als "Zie je wel, ik kan dit. Hehe het zit er op. Dit was eigenlijk best leuk. Ik wil hier meer van."
Stap 2 aan gevoelens als trots, blijdschap, opluchting, energie, ontroering.
Stap 3 aan verlangens als "Echt mezelf laten zien. Verbinding aangegaan. Podiumvrees overwonnen. Mijn verhaal gedeeld."
Stap 4 aan acties als nog meer gaan presenteren, de lat hoger leggen, je aanmelden bij ted, opstaan bij het volgende kerstdiner.

En bedenk dat voor visualisaties geldt: hoe vaker je dit herhaalt, hoe groter het effect.

Wil je ook boven jezelf uitstijgen en met meer zelfvertrouwen presenteren?
Neem dan contact met ons op!

Wil je ook boven jezelf uitstijgen en met meer zelfvertrouwen presenteren?

Neem dan contact met ons op!