Onlangs was ik in Amersfoort in de Mensenbieb. Hier leen je geen boeken, maar mensen. Want ook mensen kun je lezen, is het idee. Ik leende Marja; een vrouw, iets ouder dan ik, die heeft moeten leren leven met haar ziekte. “Pas toen ik de woorden had gevonden om mezelf mee te beschrijven, kon ik er mijn eigen verhaal van maken”, vertelde ze.
Dat klinkt mooi: woorden vinden en er een persoonlijk, eigen verhaal mee schrijven. Maar voordat je woorden kunt vinden, heb je vaak eerst nog een andere stap te nemen: het vinden van je onderwerp.
Iedereen voelt zich de hoofdpersoon in zijn eigen levensfilm. Maar we zijn terughoudend in het delen wat we meemaken en wat ons raakt. Zeker in zakelijke settings. Want als ware held zouden we toch sterker, heldhaftiger of bijzonderder moeten zijn. En dus houden we onze krachtigste verhalen stil. Eeuwig zonde!
“Where there is perfection; there is no story to tell”, zei dichter en romanschrijver Ben Okri. En zo is het. Juist in de “crisis” zit de spanning. Niet de succesvolle uitkomst, maar de transformatie is het verhaal. Het conflict dat de hoofdpersoon moet oplossen, de illusie die hij of zij onder ogen moet zien, het offer dat gebracht moet worden. Allemaal barsten we van dit soort ervaringen. Klein en groot. Ze zijn een bron van inzichten en levenslessen. En precies daarom zijn ze de moeite van het vertellen waard.
Put uit deze bron en je hebt de sleutel tot verbinding met je publiek te pakken.
Makkelijker gezegd dan gedaan, het vinden van zo’n anekdote. Daarom hier drie tips om je op weg te helpen.
Het hoeft geen beklimming van de Mount Everest, ontsnapping aan een vliegtuigcrash of existentiële crisis te zijn.
Juist de alledaagse situaties roepen herkenning op en spreken tot de verbeelding. Iedereen snapt ook dat je met dat kleine verhaal iets groters duidelijk wilt maken. Ga dus op zoek naar kleine gebeurtenissen.
Kies je toch voor een groots thema, breng het dan terug naar een concrete, kleine situatie, zoals ze in de film Zoolander wisten te doen:
Dagelijks maken we dingen mee die ons raken. Positief en negatief. Stel jezelf de vraag: waarom vind ik dit belangrijk? Is dit verbonden aan een groter thema? En wat leert mij dat?
Zo maak je jezelf held in je eigen verhaal.
Wetenschapper Shawn Achor geeft hier een ogenschijnlijk triviale jeugdherinnering betekenis en verbindt het aan een groter thema:
Als crises de stuwende kracht zijn van een goed verhaal, zal je met de billen bloot moeten. Alleen als je iets van jezelf laat zien, kun je anderen raken. Paradoxaal genoeg krijg je juist hier erkenning en respect voor terug. Juist hierin ligt de identificatie.
Dus wees een echte held en durf jezelf bloot te geven!
On top of the world en dan toch het achterste van je tong laten zien, dat doet Ariana Grande in deze bewonderenswaardige award-speech:
Wil jij de beste storytelling vaardigheden leren en ontdekken hoe je deze inzet in jouw eigen communicatie? Kom dan naar de training Storytelling: word een meesterverteller!
(Deze wordt ook incompany gegeven)