Door David van der Meulen
Grote reorganisaties, teams zelfsturend maken, agile werken: de digitale revolutie dwingt bedrijven om te veranderen. Dat is al lastig genoeg, en dan moet je ook nog je mensen meekrijgen. Terwijl, de mens staat al niet juichend op de banken voor verandering.
Ooit vroeg ik aan Obama’s ex speechschrijver Jon Favreau: “Hoe hebben jullie met clichés als Change, Hope en Yes, we can miljoenen mensen op de been gekregen?”. Zijn antwoord: “Door de lading die Obama er zelf aan gaf”. Datzelfde zag je bij Burgemeester Eberhard van der Laan, van wie ik in die tijd speechschrijver was. Geroemd en geliefd om zijn klare taal. Maar belangrijker, in veel van zijn verhalen en boodschappen voelde je een emotionele verbondenheid met het onderwerp. Je voelde dat het hem menens was.
En hierin ligt de crux. Om te veranderen moeten mensen urgentie voelen, geloven dat het menens is. Als de boodschapper zelf in het belang gelooft, wordt mensen meekrijgen een stuk makkelijker.
En als je dan overtuigd bent van het belang, hoe kun je mensen maximaal raken zodat ze de verandering verwelkomen? Hier drie tips om ermee aan de slag te gaan.
1. Spreek vanuit je tenen
Een sterk voorbeeld zijn de tieners van de Marjory Stoneman Douglas High School. Hun overtuiging is zo rauw; dat raakt, kraakt de status quo, brengt mensen bij elkaar en in beweging. Ze krijgen voor elkaar wat nog niemand is gelukt: honderdduizenden Amerikanen die opstaan tegen de wapenwetgeving.
2. Schets een groots perspectief
We houden de verandering die we willen bereiken graag klein, uit angst voor weerstand. Terwijl juist de gewaagde vergezichten tot de verbeelding spreken en mensen inspireren. Zo weet Elon Musk keer op keer de wereld in beroering te krijgen.
3. Omarm je eerste volgers
Letterlijk mensen in beweging krijgen. Deze talk laat met een onverwachts voorbeeld zien, hoe je als eenzame frontrunner de stille menigte naar een revolutie leidt.