Gesprekstechnieken

Effectief communiceren

1 op 1 communicatie die verbindt

We doen het iedere dag, gesprekken voeren: tijdens vergaderingen, lunchpauzes, bij het koffieapparaat, in besprekingen met klanten. Het lijkt de normaalste zaak ter wereld. De realiteit is dat de boodschap vaak verkeerd wordt begrepen. Dat kan zorgen voor vervreemding en irritaties, en op den duur zelfs voor een onveilige sfeer.

Dat kan anders. Zo communiceren dat jij goed begrepen wordt en je gesprekspartner zich gehoord voelt, wat resulteert in betere (werk)verhoudingen en een veilige sfeer.

Hoe effectief is jouw communicatie in de bedrijfssfeer? Als leidinggevende met je ondergeschikten of met collega’s tijdens de vergadering, of als je iemand hoger in de hiërarchie spreekt? Bij onze training Gesprekstechnieken leer je te horen en gehoord te worden, zodat je boodschap overkomt en verbinding plaatsvindt.

Programma

Tijdens de training word je je bewust van je communicatiestijlen, jouw gedrag en het effect
op anderen.

Daarvoor maken we gebruik van beproefde theorie en geven handvatten voor betere communicatie tijdens normale en moeilijke gesprekken. 

We passen verschillende technieken toe: de Trust Equation (Maister) om vertrouwen te kweken, Listen to Learn (Berger) om werkelijk te luisteren zodat de ander zich gehoord voelt, en de Ladder of Inference (Argyris) om te begrijpen waar de ander en jij staan. Ook leer je feedback geven en ontvangen op een constructieve manier, waarbij je niet meteen naar conclusies springt of emotioneel reageert,
maar eerst onderzoekt en probeert te begrijpen. 

Al deze technieken gaan we natuurlijk in de praktijk toepassen door het doen van oefeningen.

Bijzonder aan onze aanpak is dat we rollenspellen doen met een acteur, wat voor een unieke leerervaring zorgt. De inzet van deze tools leidt tot ander gedrag bij jezelf en bij je gesprekspartner. Je krijgt persoonlijke feedback en concrete leerpunten om je verder te verbeteren, en oefeningen worden opgenomen met camera. Dit alles vindt plaats in een veilige, positieve sfeer. Het resultaat: meer vertrouwen om succesvol te zijn in je gesprekken.

Wat het je oplevert

Je leert:

  •  Welke communicatiestijl jij van nature toepast en welk effect dat heeft op je gesprekspartners.
  • Werkelijk luisteren en vertrouwen winnen.
  • Jouw doel voor ogen houden en het gesprek sturen, ook als je onder druk staat
  • Je gesprekspartner “lezen” en een stijl toe te passen waarmee je resultaat bereikt.
  • Omgaan met weerstand, de ja achter de nee, mensen meekrijgen.
  • Communicatie die niet vervreemdt, maar verbindt