Presentatietraining en -coaching

Terug

Doe als Amazon en Twitter: memo’s ipv PowerPoint

Jeff Bezos, sinds kort weer de rijkste man op aarde, heeft recent aangekondigd een stapje terug te doen bij Amazon. In een terugblik op zijn succes met Amazon werd hem gevraagd naar zijn beste beslissing. Zijn antwoord: ‘Het slimste wat ik ooit gedaan heb, is het verbieden van PowerPoint-presentaties.’

Memo’s in plaats van PowerPoint

Maar wat doen ze dan wel bij Amazon? In plaats van PowerPoint-presentaties beginnen de vergaderingen bij Amazon met het lezen van een memo. Na het lezen van de memo, die slechts een paar pagina’s is, volgt een discussie die de rest van de vergadering duurt. En niet alleen Amazon werkt op deze manier, ook Twitter heeft PowerPoint ingeruild voor memo’s. Waarom kiezen deze bedrijven voor memo’s?

Memo’s dwingen tot beter nadenken

Jeff Bezos van Amazon: ‘Het schrijven van een memo dwingt je om beter na te denken en om beter te begrijpen wat belangrijk is en wat niet. Het zorgt in korte tijd voor de juiste context en kaders voor een goede discussie en het snel nemen van besluiten.’ Jack Dorsey, CEO van Twitter, zegt hetzelfde in andere woorden: ‘Memo’s dwingen de schrijver om zijn gedachten helder te krijgen’.

‘Memo’s dwingen de schrijver om zijn gedachten helder te krijgen’ – Jack Dorsey, CEO Twitter

Memo’s besparen tijd

Maar beter nadenken is niet het enige voordeel. Met een memo bespaar je ook veel tijd. Terwijl een PowerPoint zo snel gaat als de presentator kan praten, communiceert een memo zo snel als een lezer kan lezen. Zo kan je een PowerPoint van een uur terugbrengen tot een goed gestructureerde memo die je in 10 minuten kan lezen. Dat is 50 minuten winst per vergadering. Hoeveel vergaderingen heb jij per week?

Speak to Inspire presenteert: Write to Inspire!

Wacht even! Waarom heeft Speak to Inspire het eigenlijk over schrijven? Goede vraag. Vanaf vandaag heeft Speak to Inspire een zusterbureau: Write to Inspire. Write to Inspire gelooft in de kracht van geschreven verhalen. Een goede, heldere zakelijke tekst kan mensen en organisaties veranderen. Waarmee schrijven geen noodzakelijk kwaad is, maar een effectieve manier om je omgeving in beweging te krijgen.

Ok, memo’s schrijven! Maar hoe dan?

Een goede memo schrijven is secuur werk. Tegelijk is het een hele effectieve manier van je boodschap overbrengen: een goede memo is makkelijk doorgestuurd en kan zo snel zijn weg vinden binnen organisaties. Maar hoe schrijf je dan eigenlijk een memo? Waar begin je? Hoe bouw je een memo op? En hoe zorg je dat de lezer geboeid blijft en sterker nog, dat de lezer wordt overtuigd én geïnspireerd?

Wat kan Write to Inspire brengen?

Write to Inspire leert je graag hoe je de aandacht van de lezer grijpt en vasthoudt. Hoe je door je tekst te schrijven met je lezer in gedachten, je verhaal automatisch de juiste structuur geeft. En technieken om jouw idee te vertalen naar een heldere boodschap. Met als resultaat dat je twee keer zo snel schrijft en je teksten de lezer in beweging brengen. Benieuwd hoe je dat kan leren? Bekijk dan snel onze trainingen.

Wil je liever eerst een gratis voorproefje van de Write to Inspire trainingen? Schrijf je dan in voor het gratis webinar op 30 maart a.s.!

Laat een reactie achter