Presentatietraining en -coaching

Terug

Wat we van Verkiezingen tv kunnen leren: 3 tips voor online presenteren

Alsof je in een aflevering van Holland’s Got Talent bent beland. Zo voelt het vaak om in een Zoom of Teams sessie een presentatie te geven. Van tevoren gezonde wedstrijdspanning, de eerste twee minuten nog vol goede moed. Totdat de eerste toehoorder van videoscherm in een gekleurd bolletje met initialen verandert. One down… Vanaf dan kan het hard gaan. Voor je het weet zit je louter tegen jezelf en een rij gekleurde rondjes aan te praten. Geen idee of daarachter nog echte nog mensen schuilgaan.

Maar je moet door; anders dan bij een talentenjacht betekenen een paar moties van afhaken geen verlossing, deze gifbeker moet helemaal leeg.

Achter zo’n scherm transformeert publiek bijna automatisch in tv-kijker. We willen geëntertaind worden. En als het ons niet zint, niet boeit, verveelt, haken we af. Veranderen we in gekleurde bolletjes. Zappen we weg.

Hoe kun je de aandacht van die kijker vasthouden?

Laten we nou in de week van 3 november massaal marathonuren voor de buis hebben gedraaid. Hoe hielden ze ons aan de buis gekluisterd? Hier drie lessen die we kunnen trekken uit dit televisiespektakel.

1.     Geef je publiek waar het op zit te wachten

Zo ongeveer de hele wereld lag 2 weken geleden aan zijn voeten: Magic Wall Magician John King. CNN’s onnavolgbare chief national correspondent wist zijn publiek uren achtereen in zijn greep te houden. En dat kwam niet omdat hij elke paar minuten weer “breaking news” te melden had.

Zijn geheim? Alle informatie die wél binnendruppelde verbond hij direct aan die ene vraag: wie gaat er winnen? Daarmee wist hij zelfs de kleinste county interessant te maken; weer een klein stapje dichter bij het verlossende antwoord. En zo bleven we smachten naar elk brokje informatie dat the King op z’n scherm wist te toveren.

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

2.     Spreek met bezieling

De commerciëlen, de publieke, hij zat (en zit) elke avond overal. Wat maakt Michiel Vos zo’n graag geziene talkshow-gast? Tuurlijk, hij is de schoonzoon van… Maar het is toch vooral zijn volledige ziel en zaligheid die hij in zijn Amerika commentaar legt. Hij is verbonden met zijn onderwerp, dat voel je. En dat werkt aanstekelijk.

Hier een ouder fragment (zijn optredens deze november staan (nog) niet online):

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

3.     Maak het spannend met je stem

Het was the moment we had all been waiting for: Biden’s victory speech. En we stonden te juichen op de banken. Eindelijk weer eens een toespraak die niet bestond uit laaghartige twitterteksten. Daar was eigenlijk ook het meeste mee gezegd. Stilistisch geen parel, maar wat vooral opviel, was de monotone voordracht. Vijftien minuten lang dezelfde intonatie, op hetzelfde volume. Van een spreker verwachten we niet alleen een inspirerende toespraak, maar ook dat hij ons er doorheen loodst met zijn stem. Harris deed dat veel beter.

Maar goed, voor deze ene keer mocht het de pret niet drukken…

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

 

Leren hoe je deze en andere tips in praktijk brengt? Collega Maurits Koster geeft 10 december 2020 om 10 uur een GRATIS webinar ‘Online contact maken en je publiek geboeid houden’.

Voor meer informatie én om je direct aan de melden, klik op deze link!

 

Laat een reactie achter