Presentatietraining en -coaching

Terug

7 Tips voor inspirerende presentaties van CEO’s

Nederlandse bestuurders kunnen meer maken van hun presentaties. Dat geldt vooral voor de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders (ava), schreef presentatiecoach Huib Hudig 15 juni in het NRC. Waar Amerikaanse CEO’s bevlogen verhalen vertellen en contact maken met het publiek, verschuilen Nederlandse bestuurders zich achter hun naambordjes.

Een gemiste kans, want de ava is een ideaal podium om aandeelhouders, pers en de internettende kijker thuis te laten zien waar het bedrijf voor staat en waar het heen wil. Hoe moet het dan wel? 7 Tips met beelden:

1.       Wees actief en maak contact. Ga bij je presentatie staan, liefst zonder katheder. Spreek uit het hoofd of gebruik spreekpunten zodat je interactie hebt met je publiek, zoals Alex Gorsky van gezondheidsgigant Johnson & Johnson.

2.       Verras. Doe niet alles volgens het boekje, maar grijp af en toe de aandacht van je luisteraars door middel van een grap, een verhaal of visueel effect. Steve Jobs haalde bij zijn presentatie een MacBook Air uit een envelop.

 

3.       Betrek je publiek.  Sla een brug naar de zaal, bijvoorbeeld door een vraag te stellen waar mensen op kunnen reageren door hun hand op te steken. De CEO van Starbucks liet mensen opstaan.

4.       Beperk informatie op sheets. Jouw verhaal is je uitgangspunt, niet je PowerPoint. Vertoon alleen beelden of korte teksten (maximaal drie bullets) die je presentatie ondersteunen. Hans Rosling laat zien hoe het moet.

5.       Make it human. Vermijd managementjargon en geef voorbeelden uit de praktijk. Door op de hoogte te zijn van mensen en details in de organisatie vergroot je je autoriteit. President Reagan wist zo zijn gezicht te redden na de Challenger-ramp.

kpn ava1 6.       Zet een gevoel neer. Geef aan waar het bedrijf voor staat        en waar je naartoe wilt. Probeer luisteraars aan te spreken op hun waarden en schets een visie van de toekomst. Niet met een droog verhaal zoals KPN (vanaf 21 minuten), maar door emoties op te roepen zoals Wal-Mart.

7.       Bereid je tot in de puntjes voor. Wees zó goed voorbereid, dat het spontaan overkomt. Sprezzatura noemt men dat in de toneelwereld. Oefen hardop en kijk het terug op video. Dan voorkom je genante situaties.