Presentatietraining en -coaching

Terug

Laat ze meedoen, dan heb je ze!

Door Rutger Mollee

Natuurlijk, iedereen wil zich ontwikkelen en leren van anderen. Maar als we moeten luisteren naar speeches en presentaties zijn mensen ook kieskeurige wezens. Want, wat blijkt: we blijven alleen wakker als we mee mogen doen.

Dat zag ook Adrian Segar. Deze Amerikaanse natuurkundige bezocht beroepshalve vele wetenschappelijke congressen en analyseerde waarom hij zich daar als publiek meestal diep ongelukkig voelde. Hij gooide het roer om en is vandaag een van de meest toonaangevende sprekers en schrijvers over publieksparticipatie.

En aangezien ik mij als dagvoorzitter natuurlijk ook wil blijven ontwikkelen, volgde ik een training van Segar. Volgens hem hebben bezoekers van congressen twee basisbehoeften: “a need for connection” & “a need to be heard”.

Met veel interactie gaf hij ons mee hoe we bezoekers meer bij presentaties kunnen betrekken. Hier zijn drie belangrijkste tips:

 

1. Handopsteken? Nee, kies eens voor body voting!

Sprekers vragen vaak aan hun publiek om hun hand op te steken na een vraag.

Gebruik het middel body voting eens. Mensen stemmen in dat geval met hun lichaam.

TEDx spreker Kris van der Veen vroeg bij een latere uitvoering van zijn Talk over pesten of iedereen in de zaal die ooit gepest was wilde gaan staan.

Bijna de helft van publiek stond op…

De impact was enorm en de grootte van het probleem werd letterlijk zichtbaar.

 

2. Geef je publiek een rol op het podium.

Jimmy Nelson is een wereldberoemd fotograaf en een meesterverteller.

In deze talk laat hij ons zien hoe je door gebruik te maken van publiek je talk nog sterker kunt maken. Jimmy geeft mensen uit de zaal rollen uit het verhaal wat hij vertelt.

Het effect is verbluffend sterk.

 

3. Een speech? Nee een live interview.

Helemaal hip in Amerika op dit moment: opkomen met de slide “Are there any questions?”. In plaats van een talk zet je je publiek vervolgens in de rol van de interviewer. Natuurlijk heb je een kernboodschap en ga je voorbereide verhalen vertellen, maar ze komen voort uit de vragen die je krijgt uit de zaal. In Nederland deed Ali-B dit kort geleden bij het event “Moving Stories”. Magisch en je publiek in de driverseat.

 

Meer lezen van Adrian Segar?

Lees zijn boeken “Conferences that work” en “The power of participation”.

 

2 reacties

  1. Hans jeekel schreef:

    Interessante mails van jullie!!

Laat een reactie achter