Inspireer je publiek met een visie

Maak indruk met je eindejaarsspeech

Mahatma Gandhi, Nelson Mandela en Martin Luther King. Deze drie bijzondere sprekers staan momenteel centraal in de tentoonstelling ‘We have a dream’ in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Wil je deze jaarwisseling meer dan alleen lekker eten en cadeau’s uitpakken? Laat je inspireren door deze visionairs, en waag je aan een pakkende kerst- of nieuwjaars speech!

Het woord ‘visie’ is een belangrijk begrip in onze presentatie-trainingen. Maar wat is een visie eigenlijk? Soms kan een visie wat corvee-achtig aanvoelen: “O ja we moeten ook nog een visie hebben”. Wie zich erin verdiept, zal echter ontdekken dat een visie aan elke speech kracht kan toevoegen.

Het verbindend effect

In essentie is een visie een beschrijving van behoeftes. Letterlijk: ik zie iets en ik heb de behoefte daarheen te gaan. De gouden regel is daarbij: hoe dieper de behoefte, hoe meer verbindend het effect. Behoefte aan een banaan zal bijvoorbeeld niet iedereen herkennen. Behoefte aan eten wel. Behoefte aan flexwerken is niet voor iedereen herkenbaar. Behoefte aan vrijheid wel. In het visie-gedeelte van een speech geven we het publiek inzicht in juist die diepere drijfveren.

Ook Martin Luther King doet dit. Hij spreekt over de gelijke behandeling van blanke en donkere mensen. Maar hij laat het niet bij een concreet advies. In het beroemde slot van zijn speech “I have a dream” richt hij zich steeds op de diepere behoeftes van waar het eigenlijk om gaat. Hij gebruikt woorden als vrijheid, broederschap, rechtvaardigheid. De combinatie van (1) een concreet beschreven wensbeeld én (2) de universele behoeften die met dat wensbeeld vervuld worden, is wat de speech zo motiverend maakt.

Drie tips om een oud- of nieuwjaarspeech van een visie te voorzien:


1. Stem de visie af op de behoefte van je publiek

Denk er goed over na wie je publiek is. Wat hebben ze nodig, wat zijn hun wensen? Kun je die omgieten naar een behoefte die ze allemaal herkennen. Blik je met Kerst terug op dat geslaagde familieweekend? Benoem dan ook de bijbehorende behoeften die spelen: gezelligheid, delen en humor.
In deze video spreekt Nelson Mandela de V.N. toe over mensenrechten. En hij herinnert ons aan wat dat betekent: voedsel, onderdak, onderwijs en gezondheid.

2. Gebruik woorden die je publiek ook gebruikt.

In de speelfilm ‘Gandhi’ legt Gandhi geweldloosheid uit aan een publiek dat vooral zin heeft om te vechten. Hij verweeft hun eigen straattaal in het verwoorden van z’n visie. Hou het dus simpel.

3. Wees concreet in het schetsen van het beloofde land.

We hebben beelden en concretiseringen nodig om de woorden voor ons te zien, meegenomen te worden. Dit doet Martin Luther King fantastisch in zijn speech ‘I have a dream’, waarin hij aan het einde vrijheid laat weerklinken van alle bergtoppen. Dus gebruik ook in jouw speech beelden, beschrijf nauwkeurig de mensen en voorwerpen, dan gaan we het voor ons zien.

Meer leren over speechen en presenteren? Meld je aan voor een van onze trainingen of neem contact met ons op via 020-4204068/ info@speaktoinspire.nl