Presentatietraining en -coaching

Terug

4 tips om overtuigend spijt te betuigen

Een voorbeeld van een weinig overtuigende spijtbetuiging, de CEO van Volkswagen die mechanisch een abstracte tekst oplas:

Waarom komen de meeste spijtbetuigingen zo slecht over? Vaak heeft het te maken met schaamte, of onwil om verantwoordelijkheid te dragen. Sprekers verschuilen zich achter wollige taal en ‘het systeem’, terwijl een gemeende spijtbetuiging een kans is om schade te beperken en jezelf op de kaart te zetten. Het gaat er vooral om oprecht te zijn en ruimte te laten voor emoties. Hieronder 4 tips met video’s.

  1. Neem de tijd. Net als bij een slecht nieuws gesprek, kun je pas tot de afhandeling overgaan nadat gevoelens genoeg ruimte hebben gekregen. De CEO van Lufthansa neemt hier duidelijk de tijd voor.
  2. Meen het. Een andere directeur, die van Toyota, maakte veel indruk door naar de Verenigde Staten te komen en onomwonden zijn excuses aan te bieden.
  3. Schuif de schuld niet af. Rabobank bestuurder Moerland kreeg het commentaar dat hij bij zijn aftreden eigenlijk geen excuses aanbood, maar het afschoof op ‘enkele medewerkers’. De raad van bestuur wist van niks.
  4. Vertel wat je geleerd hebt. De Amerikaanse CEO van Volkswagen gaf een betere spijtbetuiging. Hij zei: ‘ We screwed up,’ en gaf aan hoe ze het op zouden gaan lossen.

     

Spijt betuigen doe je om te laten zien dat je betrouwbaar bent, omdat je wil dat mensen geloven dat je hun probleem serieus neemt. Het gaat niet alleen om jouw ego, er staat meer op het spel. Een groot bestuurder durft dan ook welgemeend het boetekleed aan te trekken. Zo kom je er als spreker ook beter uit. En bedenk: vaak is een spijtbetuiging niet het einde, maar een nieuw begin.

Meer weten over presenteren? Lees onze wekelijkse tips, of bel: 020-4204068