Dé 5 presentatietips van het 10 jaar Speak event

Op 23 juni beleefden we een onvergetelijke middag met 400 klanten en vrienden ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Speak to Inspire. In de prachtige Kleine Komedie organiseerden we ons eigen sprekersevenement, waarbij de line-up bestond uit sprekers die we in de afgelopen jaren hebben gecoacht voor hun publieke optredens.

En wat voor sprekers! Niemand minder dan fotograaf Jimmy Nelson, voormalig tophockeyster Kim Lammers, futurist Peter Joosten, kunstenaar Jeroen van der Most en anti-rook activist Wanda de Kanter. Tussendoor zorgde De Speld live voor het nodige comic relief, en onze eigen Rutger Mollee bracht als dagvoorzitter iedereen met een lach en een traan samen. Bekijk hieronder een korte videosamenvatting van de middag.

Wat deze dag extra bijzonder maakte, was dat na elke presentatie één van onze coaches een toelichting gaf over de gebruikte presentatietechnieken. Sommigen denken misschien: "Maar ik spreek nooit op zo'n groot podium." Toch kunnen deze tips goed van pas komen bij het spreken voor kleine groepen of het geven van zakelijke presentaties. Zo leert ook de ervaring uit de vele trainingsprogramma’s die we in het bedrijfsleven geven.

Hieronder bespreekt Speak to Inspire oprichter Huib Hudig de belangrijkste lessen van onze coaches, gebaseerd op de drie essentiële aspecten van de spreker-publiekrelatie: autoriteit, verbinding en originaliteit.

1. Laat jezelf zien

Coach Emilie van Dijk hielp Kim Lammers bij de voorbereiding van haar verhaal. In haar analyse benadrukte Emilie het belang van persoonlijke verhalen in presentaties, aangezien ze een sterke verbinding met het publiek creëren. Mensen vragen zich soms af of het delen van persoonlijke verhalen relevant is. Jazeker, want daarmee kun je mensen op een ander niveau raken. Feiten triggeren ratio, verhalen emotie. "Kwetsbaarheid is een superkracht!", aldus Emilie.

2. Varieer in je presentatie
Na het inspirerende verhaal van Peter Joosten over toekomstscenario's, legde coach Maurits Koster uit dat de meesten van ons vasthouden aan een vertrouwde presentatiestijl. Maar door verschillende stijlen van presenteren te gebruiken, zoals water (empathisch), vuur (passie), aarde (zakelijk) en lucht (luchtig), kun je meer leven in je verhaal brengen.

3. Zet autoriteit neer
David van der Meulen, die Wanda de Kanter hielp met haar indrukwekkende anti big tobacco verhaal, benadrukte het belang van autoriteit tijdens een presentatie. Help je publiek door je eigen expertise te benoemen en vooral jouw passie voor het onderwerp te tonen. Wanneer mensen zien dat je zelf gelooft in wat je zegt, versterkt dit je verhaal.

4. Ervaar het moment
Coach Alwien Tulner deelde na het bizarre verhaal van kunstenaar Jeroen van der Most dat veel mensen last hebben van spanning tijdens het spreken. Onze natuurlijke neiging is om die spanning weg te duwen, wat er juist voor zorgt dat die groter wordt. De kunst is om de spanning toe te laten, te ervaren en te accepteren dat het er is. Uiteindelijk merk je dat dit onaangename gevoel vanzelf verdwijnt.

5. Neem je publiek mee naar een secundaire wereld
Nadat Jimmy Nelson ons had meegenomen op een fantastische reis over de hele wereld, mocht ik zelf een boekje opendoen over storytelling. De kunst van presenteren - ook bij zakelijke presentaties - is om je publiek mee te nemen naar een secundaire wereld in hun hoofd waar we beelden zien en emoties ervaren. Door beeldend te vertellen en een verhaal te creëren met een probleem dat wordt opgelost, neem je je publiek mee en maak je emoties los.

Waardevolle lessen van onze fantastische coaches, die elke week mensen uit het bedrijfsleven en de evenementenbranche helpen om betere en inspirerende presentaties te geven. Ik ben ontzettend trots op ons team en kijk ernaar uit om nog minstens 10 jaar met hen samen te werken!

Meer weten?

Bel of mail ons; we bespreken graag hoe we kunnen helpen!