Kerst, nieuwjaar: het zijn ideale momenten om tegen het glas te tikken en je gezelschap iets mee te geven. Maar goed, als je dan gaat, moet je wel wat te melden hebben. Want de aandacht vragen voor wat obligate welkomst- of dankwoorden, dan kun je beter niets doen. Een paar dagen ligt die hoge lat je aan te staren, totdat je besluit dat je het al druk genoeg hebt en het volgend jaar vast beter uitkomt. En zo glijden de mogelijkheden als je niet oppast, jaar na jaar voorbij.
Maar wat nou als je het dit jaar wél zou doen…? Hoe leuk zou dat zijn. De wereld kan wel wat hoopvolle, warme of geestige woorden gebruiken. Wij helpen je graag op weg met deze simpele en doeltreffende structuur. Dus vul de stappen in (eerst 2, 3 en 4, daarna 1 en 5), en verras jezelf en je publiek! (Tip: volg ook onze GRATIS webinar).
Structuur nader verklaard:
- Verrassing : Grijp de aandacht van je publiek door niet voorspelbaar te beginnen, maar er meteen in te knallen met een grap, anekdote of vraag.
Familie: “Vorig jaar zaten we met kerst bij oom Frank, die de hele avond heeft staan stoeien met een kalkoen die we uiteindelijk nooit gezien hebben.”
Bedrijf: “Nee, dames en heren, deze speech is niet door ChatGPT geschreven. Zo begon ChatGPT de speech die ik hem voor vandaag liet schrijven..”
- Terugblik: Kijk terug op het afgelopen jaar/de afgelopen periode (in maximaal 3 stappen, anders wordt het teveel).
Familie: “Voor de hele familie was het een heftig jaar met verdrietige en blije gebeurtenissen: het overlijden eerst van tante Ellen en daarna oma; en daarna natuurlijk de geboorte van Philip en Stella.
Bedrijf: “Het was een jaar van veranderingen. We hebben van collega’s afscheid moeten nemen, maar we hebben ook een grote order binnengesleept.”
- Analyse: Welke conclusies kun je hieruit trekken, wat zijn de lessen die we hebben geleerd?Familie: “Een onverwacht voordeel van heftige tijden is dat ze ons dichter bij elkaar brengen. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen, en doet dat ook vanavond weer.”
Bedrijf: “Vaak zien we verandering als een bedreiging, maar het brengt ook goede dingen mee: dat we creatief kunnen zijn en beter samenwerken.”
- Vooruitblik: Waar gaat het naartoe? Kun je een beeld schetsen van de toekomst?
Familie: “Ik hoop dat we niet weer zo’n heftig jaar tegemoet gaan, en dat het vooral een jaar van goed nieuws, rust en succes wordt.”
Bedrijf: “Door alle veranderingen zijn we nu klaar voor de toekomst. We hebben een hele nieuwe social media afdeling erbij, daar verwacht ik veel van.”
- Afsluiting: mooi om af te sluiten met een aardige wens voor het nieuwe jaar, of een boodschap om mee te nemen.
Familie: “Maar ik hoop wel dat we de band die we samen hebben, kunnen behouden. Van je familie moet je het hebben! Behalve kalkoen dan.”
Bedrijf: “Laten we er samen een mooi jaar van maken en de veranderingen die op ons pad komen als kansen zien.”