En wat doen jullie dan precies?

Als product owner van een grote Nederlandse bank probeer je je collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen met slimme apps, cloudoplossingen, IT-diensten en andere faciliterende producten. Dan is het wel zaak dat ze inzien dat gebruik hun leven danig gaat versimpelen. Dat blijkt in praktijk nog wel eens lastig. Want “het gaat toch prima zo”, “moet ik eerst weer iets nieuws leren, kost alleen maar tijd”, enzovoorts, enzovoorts.

Belangrijk dus dat je collega’s in 2 a 3 minuten weet te overtuigen van ofwel de meerwaarde, ofwel te blijven luisteren naar je verhaal. En precies hier hebben we tijdens de training met 15 product owners aan gewerkt. Hoe kun je je boodschap zo verpakken dat je collega denkt: hé, hij of zij begrijpt mij en komt iets handigs brengen”.

We hebben gewerkt aan het oproepen van urgentie, het brengen met overtuiging en vooral ook aan het tastbaar maken van wat je te bieden hebt. Geen abstracte taal of jargon, geen verhandeling over specs, maar concrete voorbeelden en beeldende taal waarmee je oplossing gaat leven.

Door iedereen op te nemen op camera, zichzelf terug te laten kijken en te experimenteren met ander gedrag kregen de deelnemers zicht op hoe ze overkomen, dat dat veel beter is dan ze vaak zelf denken, wat werkt en hoe ze nog meer impact kunnen maken.

Einde van de dag: 15 enthousiaste product owners, 3 voldane trainers.